dilluns, 8 d’octubre del 2012

COED

A COED, en aquestes primeres 4 sessions, hem realitzat una série d'exercicis:

Qui sóc, jo?

Aquest primer exercici consistia en agafar un paper i fer una descripció de nosaltres mateixos, és a dir, qui som?, on hem nascut?, com sóc (fisicament i psiquicament)? quins són els meus hobbies?,... Després, la professora els va recollir, els va barrejar i els va repetir. I cadascú, amb la descripció d'una altre persona, va haber de possar 3 objectius sobre com creiem que era aquella persona i 1 pregunta que li volguéssim fer. I, per acabar, cadascú es va retrobar amb la seva descripció i va poder fer una valoració mentalment sobre el que havia escrit una altre persona d'ell.


Autoretrat fotogràfic

Aquest consistia en portar una foto teva, la que més t'agradava o la que més reflectia com ets. Jo vaig portar aquesta:



A continuació, vam haver de respondre algunes preguntes com: has trobat alguna dificultat per escollir una foto? per què has escollit aquesta? Quantes fotos tenies per escollir? Quin grau de satisfacció creus que mereixes al haver escollit aquesta foto?



Què és el llenguatge? Què és llengua?

La professora ens va penjar en el blink de blanquerna un article de J.Tusón, el qual havíem de llegir-lo i respondre les preguntes.
  • Què és el llenguatge?
- És el mitjà o instrument de comunicació el qual ens constitueix com ésser humans ja que així ordenem tant les experiències del nostre entorn com les que originem nosaltres.
- És la memòria ram nostra.
- És omnipresent i neixem amb ell.
- Ens permet l'expressió lliure i interior sent la causa del diàleg que mantenim amb nosaltres mateixos.
- Els seus elements són:
   - L'organització de l'entorn.
   - El pensament.
   - La memòria.
   - L'autoexpressió.

  • Què és llengua?
- És el sistema de comunicació tant oral com escrit que exerceix un paper en la formació de l'identitat personal.
- És necessària i inseparable del fluir discursiu.
- És el sistema de signes i símbols orals propi d'un grup social.
- Hi ha diversos nivells:
    - Pragmàtic - discurs o text.
    - Semàntic - oració o paraula.
    - Sintàctic - sintagma.
    - Morfològic - morfema.
    - Fonètic - fonema o so.

Això i més també ho vam poder complementar amb uns resums que la professora ens va repartir: "El Llenguatge" i "Les Llengües".


La Competència Comunicativa

La professora ens va repartir un esquema sobre la Competència Comunicativa (grau d'eficàcia) el qual, juntament amb ella, vam haver de completar. Aspectes com:

- Què és? segons Gumperz i Hymes és allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants.

- Els seus components:
   - Competència linguística/gramatical (Concepte de llengua).
   - Competència sociolingüística (Adequar els nostres discursos, domini dialectes i registres.
   - Competència discursiva (Discurs).
   - Competència estratègica (Saber buscar recursos).

I, per acabar, ens va possar un vídeo sobre un exemple de bon comunicador:


Extret de: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nPB-41q97zg

Després de veure´l, vaig poder extreure les característiques o els objectius que li fan ser un bon comunicador:

- Humor blanc.
- Fa preguntes al públic.
- Corda melòdica diversa (exclamacions, interrogacions,...).
- Ús d'exemples.
- Domini de vocabulari ric i variat.
- Mirada i expressió facial.


Semblances i diferències: Un telenotícies, una conversa i un conte

La professora ens va dir que penséssim semblances i diferències entre aquests tres.
Per exemple:

  • Semblances:
- Canal oral.
- Hi ha emissor i receptor.

  • Diferències:
- Subjectivitat.
- Planificació.
- Finalitat informar, comentar, fer gaudir.
- Registre.
- Feedback.
- Gesticulació.
- Context compartit.
- Velocitat.

I, després, ens va repartir un esquema sobre "Trets característics de la llengua oral formal", el qual vam haver de completar amb ella.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada