diumenge, 7 d’octubre del 2012

Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents

Aquest és el llibre que hem treballat a l'aula sobre els blocs:



Els seus aspectes més rellevants són:

- Què és un bloc?
Un bloc és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent.

- Quins tipus de blocs hi ha?
· Més enllà de l'aula:
    - Blocs de centre: consisteixen en revistes digitals, que integren textos informatius, d'opinió, de creació, testimonis gràfics d'activitats realitzades dins o fora del centre; difonen programes educatius com ara d'animació a la lectura,... I també poden ser blocs de la biblioteca escolar, amb informacions sobre novetats bibliogràfiques, notícies relacionades amb el llibre, programes d'animació a la lectura, ...
    - Blocs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: serveixen per a què els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició seva de manera permanent.
    - Blocs de professors (individuals): serveixen per comunicar les seves reflexions sobre educació, sobre metodologia en àrees concretes, sobre les TIC en l'educació,... per donar notícia de recursos que troben i proven; per comentar blocs educatius o relacionats amb l'educació que consideren interessants,...

·Blocs d'aula:
    - Bloc d'aula del professor: proporcionar als alumnes informació, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d'interès, mostrar mitjançant recursos multimèdia activitats realitzades a l'aula,...
    - Bloc de professor-alumnes: és un quadern digital que agrupa les informacions del professor i les entrades dels alumnes en les quals publiquen algunes de les activitats d'aula. També per a projectes com la lectura compartida d'un llibre, on els alumnes i professors aportin cites, comentin algun fragment, afegeixin il·lustracions,...; treballs d'investigació; confecció d'antologies de poemes o contes breus; revista de la classe; carpeta d'aprenentatge amb una selecció dels treballs més representatius de cada alumne,...
    - Bloc d'aula de l'alumne: permeten executar les tasques proposades pel professor en el seu bloc d'aula, on l'alumne pot trobar informacions, instruccions, consells i recursos; carpeta d'aprenentatge digital (mostres de treballs significatius en una determinada assignatura); guia de navegació (informar sobre llocs i recursos d'interès relacionats amb la matèria i comentar-los); guia de recursos per el bloc (informar d'aplicacions usades en el bloc, trucs, consells,...; desenvolupament de temes de lliure elecció (aficions, noticies d'actualitat i opinió,...); d'altres.

- Glossari del bloc.
·Blocroll o llista de blocs: es tracta d'un menú que es mostra a la portada del bloc en què apareix la llista d'enllaços que l'autor o autors del bloc recomanen i destaquen per la relació amb la temàtica o altres elements que vulguin remarcar.
· Comentari: són el motor d'interactivitat entre l'autor i el lector i el que ajudarà a crear coneixement, rebre feedback,...
· Enllaç permanent (permalink): cada article o entrada té una pàgina independent amb una direcció específica per poder enllaçar-la i recuperar-la fàcilment sense que el pas del temps i la desaparició de l'entrada de la portada faci perdre la ubicació de l'article.
· Etiquetes i categories: són els elements que faciliten l'organització i identificació dels continguts.
· Ping: és el sistema que s'utilitza per difondre els nostres articles mitjançant un avís a directoris de blocs, on van apareixent els títols dels últims articles publicats en la blogosfera.
· Plugin o "widget": són complements que permeten ampliar les possibilitats pròpies d'una plataforma (posts més llegits, rellotge internacional o mapa que situa el país d'origen dels lectors).
· Post: article o entrada, el cos de contingut que forma el bloc.
· Retroenllaços (trackbacks): relació entre blocs (referència a un article o entrada publicat en un altre bloc) on permet visualitzar quins blocs enllacen directament a un article concret, en forma de comentari.
· RSS, feed o sindicació: consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d'informació d'interès, aquestes fonts (blocs, notícies,...) enviïn avisos d'actualització a l'usuari sense necessitat que l'usuari hagi de comprovar si n'hi ha novetats en cada una d'elles.

- Els blocs en una pedagogia constructivista.

- Característiques del bloc.
· Pàgines estàtiques: són pàgines que queden organitzades a través d'un menú a la portada i són sempre accessibles.
· Usuaris registrats: permet controlar qui pot accedir al bloc, no només per escriure-hi sinó també per llegir-hi.
· Categories jerarquitzades: fer subcategories.
· Categorització del blocroll o llista d'enllaços recomanats: element que estableix relacions amb altres blocs.

- Paper del professorat i de l'alumnat.
· En blocs col·lectius d'aula professor-alumne:
       - Professor: crear el bloc; decidir les categories per organitzar els articles que es publiquin, proporcionar a la barra lateral els enllaços que han de visitar els alumnes, ensenyar a navegar pel bloc,...
       - Alumne: escriure un primer post de presentació i assignar-hi la categoria corresponent, elaborar articles informatius relacionats amb la matèria a partir d'informacions buscades autònomament i assignar-hi la categoria corresponent, informar sobre fets d'actualitat relacionats amb la matèria i comentar-los,...
· En blocs individuals d'aula:
       - Professor: crear el seu propi bloc per dirigir el treball dels alumnes i per participar en "la conversa", determinar les categories, ensenyar a crear el bloc, personalitzar-lo, administrar-lo i usar-lo per compartir informacions i coneixements,...
       - Alumne: crear i administrar el bloc, personalitzar el bloc, crear enllaços amb pàgines amb recursos per treballar l'assignatura,...
·En els tallers de blocs:
       - Professor: crear un bloc per dirigir el taller, planificar què s'ensenyarà a fer i establir les categories, ensenyar a crear el bloc, proporcionar instruccions i tutorials,...
       - Alumnes: crear i administrar el bloc, personalitzar el bloc, crear enllaços amb llocs als quals s'acudirà freqüentment a la recerca d'informació o d'ajuda,...

- Experiències de professors.
· Relació de professors consultats:
       - El bloc com a experiència: carteres per a produccions escrites, revista digital, taller de blocs,...
       - Experiències concretes amb blocs: comprensió lectora, pas de 2D a 3D, interdisciplinari,...
· Aspectes destacats de les respostes:
       - Quant els tipus de blocs usats
       - Quan a la funció específica del bloc com a mitjà de comunicació (com a antologia de textos, com a mitjà que ofereix possibilitats per a la comunicació i interacció amb altres usuaris,...)
       - Quan als objectius i aprenentatges que promouen i quant a la manera d'entendre els processos d'ensenyament i aprenentatge.
       - Quan als consells que es dóna als qui es disposin a incorporar el bloc com a recurs educatiu.
· Descripció d'experiències i exemples.

- Enllaços d'interès.
· La web 2.0. Els blocs.
· Escriure en els blocs.
· Blogs i wikis de recursos
· Planetes educatius.

- Eines que han de tenir els blocs.
· Eines per ser integrades al bloc:
   - Podcàsting: consisteix en la creació d'arxius de so i de vídeo i la seva distribució mitjançant un arxiu RSS que permet subscriure's i usar un programa que el descarrega.
   - Presentacions: gràcies a slideshare que és un servei que permet crear un espai personal on penjar presentacions de diapositives i compartir-les.
· Eines externes o complementàries:
   - Sindicació/RSS
   - Wikis: permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web i promou la redacció de contingut per part d'usuaris no tècnics.
   - Fòrums virtuals: debatre, discutir idees, elaborar propostes,...
   - Marcadors socials: permet ordenar i facilitar l'accés dels enllaços favorits personals des de qualsevol lloc i crear xarxes de contactes per compartir enllaços de temes d'interès comú.
· Editors de documents i altres eines: com Zoho Writer i Google Docs.

- Preguntes freqüents que fan les persones sobre els blocs.

Extret del mateix llibre


Opinió personal

Aquest llibre m'ha agradat i crec que és útil ja que, gràcies a ell, he après a crear i saber les aplicacions que pot tenir el bloc. Crec que és un bon llibre per solucionar dubtes respecte el món dels blocs sobretot per els mestres ja que avui dia totes les escoles han de tenir blocs per poder relacionar-se tant amb els alumnes com amb les famílies (opinions, suggeriments, preguntar i respondre dubtes,...).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada